اهمیت تولید محتوا برای برندهای دیجیتالی و فروشگاه های آنلاین به قدری بالاست که نه تنها برای انجام این کار سرمایه گذاری می کنند بلکه برای اینکه این کار مثمر ثمر باشد برای جزئی ترین بخش آن، برنامه ریزی و زمانبندی می کنند. هر چقدر شما یک تیم عالیِ تولید محتوا با مهارت های کامل و دارای بهترین استراتژی محتوا باشید، اما برنامه مدون و مشخصی برای تولید و انتشار محتوا نداشته باشید، مانند این است که تمام زحمات خود را به باد داده اید. چرا که داشتن استراتژی و تولید محتوای مناسب تنها عامل موفقیت در بازاریابی محتوایی نمی باشد بلکه توجه به این موضوع که چه زمانی و به چه شکلی محتوا منتشر شود نیز اهمیت زیادی دارد.

اهمیت این موضوع به قدری زیاد است که برای نظم و ساختار دادن به محتواها از تقویمی به نام تقویم محتوا استفاده می شود که باعث می شود روند انتشار محتوا در کانال های توزیع تان (وبلاگ، شبکه های اجتماعی و …) به صورت منظم و منسجم صورت گیرد. داشتن تقویم محتوا این امکان را فراهم می کند تا بتوانید دید کلی نسبت به محتوایی که تولید می کنید داشته باشید.همینطور با تقویم محتوا می توانید عنوان محتوا، زمان انتشار محتوا، فرد مورد نظر برای انتشار و موارد دیگری را مشخص کنید.

 

چه مواردی در تقویم محتوا آورده شود؟

-در تقویم محتوا، تعداد پست هایی که باید در هر کانال توزیع، ارائه کنید مشخص کنید (مثلا ۳ پست در هفته برای وبلاگ، ۵ پست برای تلگرام و …).

-در تقویم محتوا، مشخص کنید هر پست را چه کسی در چه زمانی باید آماده کند و در چه زمانی آن را منتشر کند.

-در تقویم محتوا، حداقل برای یک تا سه ماه آینده برنامه ریزی کنید.

-در تقویم محتوا، کافیست عنوان مطلب و کلمات کلیدی را ذکر کنید.

-در تقویم محتوا، نیازی به مشخص کردن لحن پست ها، نحوه نگارش و نحوه انتقال پیام نیست.

مزایای استفاده از تقویم محتوا:

  • هماهنگ تر شدن اعضای تیم برای تولید محتوا
  • شفاف شدن مسئولیت و وظایف اعضای تیم
  • سازماندهی منسجم کانال های توزیع محتوا
  • انجام بیشترین حجم کارها با صرف کمترین زمان و انرژی
  • جمع آوری ایده هایی برای تولید و توزیع محتوا
  • استفاده از رویدادها و مناسبت های مهم و مرتبط با کسب و کار

 

نکات مهم در استفاده از تقویم محتوا:

-در صورتی که محتواهای شما برای کانال خاصی زیاد می باشد، می توانید برای آن کانال یک تقویم جداگانه تشکیل دهید.

-پیشنهاد می کنیم علاوه بر استفاده از تقویم محتوای دیجیتال (مانند نرم افزاری های موجود یا اکسل یا ….) ، حتما تقویم تان را نیز روی بورد، کاغذ یا تابلویی داشته باشید، این موضوع باعث می شود که همیشه تقویم محتوا جلوی چشمانتان باشد و در جریان اتفاقات آینده باشید.

-قبل از شروع کار بهتر است پرسونای مشتریان، پیام های اصلی کسب و کار یا کمپین تان و ماموریت هایی را که در نظر دارید، مشخص کنید.

-تقویم رسمی کشور را هم جلوی چشمانتان داشته باشید و مناسبت های مربوط به کسب و کارتان را انتخاب کنید.

-در تدوین تقویم محتوا، در صورتی که تیمی خلاق و متعهد دارید بهتر است آنها را نیز درگیر این کار کنید. در غیر اینصورت مسئولیت تدوین تقویم محتوا با مدیر تیم تولید محتوا می باشد.

نظر شما در مورد تقویم محتوا چیست؟

توسط | ۱۳۹۵-۱۱-۲۴ ۱۲:۲۰:۵۳ +۰۳:۳۰ بهمن ۲۴ام, ۱۳۹۵|بازاریابی محتوایی|